Sukellustukialus

Sukellusaluksemme sijaitsee Suomenojan satamassa. Sieltä käsin teemme reissuja kaikentasoisille sukeltajille Suomenlahden lähikohteille toukokuusta lokakuuhun.

Uusi vene

Vene on n. 10m pitkä sukellustoimintaan hyvin soveltuva alus, Kalajoen Veneen  K-920 -mallia. Vene on nopea ja merikelpoinen, joten kaukaisemmallekin kohteelle pääsee nopeasti ja helposti. Hyttiin pääsee sisälle tai kauniilla säällä retkestä voi nauttia takakannella. Mukava matkanopeus veneellä on reilut 17 solmua, ja mukaan mahtuu maksimissaan 10 sukeltajaa. Tilavalla takakannella mahtuu useampikin sukeltaja pukemaan varusteitaan, ja kovempaa keliä pääsee pakoon lämpimään hyttiin.  Vene on varustettu jääkaapilla ja vesivessalla.


Aluksen sijainti

Vene sijaitsee Suomenojan Venesatamassa. Viikkolähdöille vene lähtee sataman lastauslaiturilta aikataulun mukaisesti. 

Sukelluslähtöjä järjestetään joka maanantai ja torstai, alkaen toukokuusta loka-marraskuulle asti. Lähdöt ilmoitetaan seuran nettisivujen kalenterissa ja facebook-ryhmän tapahtumissa. Tarkemmat tiedot lähdöistä löytyvät Sukellusreissut ja leirit -osiosta.


Toiminta aluksella

Miten ilmoittaudun lähdölle

Lähdöille ilmoittaudutaan aina nimenhuudossa. Tarkemmin tietoja ilmoittautumisista löydät sukellusreissut ja leirit -osiosta.

Mitä mukaan sukelluslähdölle

On tärkeää pyrkiä minimoimaan mukaan tulevan tavaran määrä, kun veneessä ei ole kovin paljon ylimääräistä tilaa. Veneessä ei ole isoja säilytysruumia, joten tavarat mahtuvat vain takakannelle, johon saattaa roiskua vettä, ja hyttiin. Kaikki kuivavarusteet esim. alusvaatteet kannattaa pakata yhteen kassiin, joka lastataan sisällä veneen keulaan. Jos et koe varusteen mukana oloa tuiki tarpeelliseksi sukelluksen onnistumiselle, niin sen voi jättää myös kotiin tai autoon. Jätä pois isot tilaa vievät kuljetusvälineet kuten kylmälaukut, lihalaatikot ja muut kookkaat pakkaukset.

Varmista että sinulla on mukana kaikki tarvitsemasi sukellusvarusteet, ja että varusteet ovat asianmukaisesti huollettuja. Huolehdi myös että sukelluspullosi ovat täynnä asianmukaista kaasua. Ota sukellusvarusteiden lisäksi mukaan myös sukeltajakortti.

Aluksella on muutama kappale varapelastusliivejä, mutta lähtökohtaisesti jokaisella lähdölle osallistuvalla täytyy olla omat pelastusliivit mukana. Ota mukaan pikkupurtavaa sekä juotavaa omien mieltymyksien mukaan. Nesteytyksessä kannattaa muistaa, että suolaakin pitää saada, ettei neste halua tulla samoin tein pois. Veneessä on jääkaappi, johon mahtuu pieni määrä kylmässä säilytettäviä eväitä.

Lähtövalmistelut satamassa ja lastaus

Varusteensa voi kantaa valmiiksi laiturille siten, etteivät ne estä muiden laiturin käyttäjien kulkua. On suositeltavaa tulla rantaan vähintään 30 minuuttia ennen lähtöä. Olemalla paikalla reilusti etukäteen, voit auttaa samalla kipparia veneen alkuvalmisteluissa retkeä varten. Tavoitteena on, että retkelle lähdetään ilmoitetun aikataulun mukaisesti.

Laitepaketit kootaan ja rigataan sukellusvalmiiksi kotona tai rannassa, ja nostetaan kasattuina kyytiin. Laitepaketit laitetaan aluksen takakannen sivuilla ja takana oleviin pullotelineisiin ja painovyö sekä räpylät oman pullon taakse veneen laitaa vasten. Muille sukeltamisessa tarvittaville (pien)varusteille suosittelemme mahdollisimman pientä kannellista muovilaatikkoa tai vedenkestävää varustekassia, mihin irtovarusteet ja sukelluspuku juuri mahtuvat. Kuivassa säilytettävät alusvaatteet ym. varusteet lastataan veneen keulapiikkiin, jossa ne säilyvät kuivana, ja on helppo pukea ylle sukellukselle valmistauduttaessa. Sisään hyttiin ei saa tuoda mitään märkää varustetta, joten varaudu paluumatkalla jättämään kastuneet varusteet ulos kannelle, kuten esim. sukelluspuku.

Tarkoituksenmukaista ei ole ottaa mukaan paljoa ylimääräistä ja tilaavieviä varusteita, kuten lihalaatikoita tai muuta kannella liikkumista hankaloittavaa tavaraa. Pienet varustelaatikot kuormataan takakannen sivuilla oleviin alumiinilaatikoihin, ja varustekassit yhteen kasaan kannelle niin, etteivät ne haittaa kansitoimintaa ja veneen käsittelyä.

Kippari ja sukellusvanhin

Kipparin sana on laki veneen käsittelyssä ja sukellusvanhimman sana on laki sukellustoiminnassa. Kummatkin toimet tähtäävät toiminnan turvallisuuden lisäämiseen.

Kipparin ei ole pakko itse ajaa eikä navigoida. Jos reissussa on mukana henkilöitä, jotka haluavat käytännön harjoitusta näistä tehtävistä, niin ne voidaan myös Kipparin toimesta delegoida. Pitää kuitenkin muistaa, että Kippari on koko ajan vastuussa koko toiminnasta. Tämän vuoksi Kipparin pitää olla koko ajan kartalla missä mennään, ja että kaikki tehdään turvallisesti. Parempi että tämä harjoittelu tehdään Kipparin hyvin tuntemilla reiteillä.

Ankkurointi

Kun saavumme oletetun kohteen päälle, ei tämä tarkoita vielä sukellustoiminnan (valmistautumisen) alkamista. Ensin vene ankkuroidaan tai kiinnitetään muulla tavalla sukelluskohteen päälle, vasta sitten Kippari antaa luvan sukellustoiminnan aloittamiseen. Sukellusvanhin jakaa jo matkalla sukeltajat pareiksi sekä nämä vielä sukellusryhmiin. Vasta kun Kippari antaa luvan sukellustoiminnan aloittamiseen, alkaa ensimmäinen ryhmä pukea varusteita päälleen. Joskus on tarve käydä heti varmistamassa kohde ja ankkurointi, jolloin ensimmäinen pari/ryhmä voi saada luvan valmistautumiseen jo matkalla.

Veneen ankkurin käyttäjiä ovat kaikki sillä hetkellä vapaana olevat sukeltajat. Kipparin ainoa tehtävä on ilmaista äänimerkinantolaitteella se hetki, kun ankkuri pudotetaan veteen. Ennen ankkurin pudottamista, pudottajan on varmistuttava, että ankkuriköyden toinen pää on kiinni aluksessa. Pudottajan tulee myös arvioida veteen menevä narumäärä, jota Kippari usein häneltä kysyy. Sääolosuhteista ja Kipparista riippuen ankkuri kiinnitetään lopuksi joko veneen perään tai keulaan. Ankkurin laskija laskee myös sukeltajan tikkaat, heti kun sukellustoiminta saa alkaa.

Ennen sukellusta

Huolehdi oman sukellussuunnitelmasi ilmoittamisen sukellusvanhimmalle. Varaudu ilmoittamaan:

  • Nimi ja sukeltajaluokka
  • Käytössä oleva ilmamäärä, eli pullon koko ja sen hetkinen täyttöpaine (ei siis nimellispaine!)
  • Sukellussuunnitelma, eli kauanko olette pinnan alla ja mikä on maksimi syvyys. Muista suorittaa paritarkastus.

Sukelluksen aikana

Sukelluksen alkaessa sukellusparin täytyy ilmoittautua Sukellusvanhimmalle juuri ennen pinnan alle menemistä, jotta lähtöaika saadaan talteen. Huolehdi, ettet missään tapauksessa ylitä suunniteltua sukellusaikaa ja siten aiheuta turhaa hälytystä Meripelastukseen. Jatkuva kolmen äänimerkin sarja sukelluksen aikana tarkoittaa, että sukellus tulee keskeyttää heti, ja sinun tulee nousta turvallisesti pintaan etappien mukaan.

Sukelluksen jälkeen

Heti kun tulet pintaan, ilmoittaudu Sukellusvanhimmalle. Jos olet kaukana veneestä, parhaiten tämä tapahtuu huutamalla oma ja parisi nimi. Odota “OK” merkkiä vastaukseksi. Tällöin sukellusaikasi katkeaa sukelluspöytäkirjassa.

Veneen ohjaamotilaan EI saa tulla märissä sukellusvarusteissa. Niinpä kuivapuvut, märkäpuvut yms. riisutaan jo takakannella, ennen sisään tulemista.

Omat sukellusvarusteet pakataan välittömästi varustekassiin ja pakataan pois tieltä, kun tilanne niin sallii. Omien varusteiden turvallisuuden takia ei ole hyvä, että ne ovat irtonaisena sikinsokin pitkin takakantta. Joku kuitenkin astuu niiden päälle tai tiputtaa ne mereen, jolloin varusteen omistaja saa syyttää vain itseään.

Ankkurin nosto

Ankkurin nosto on jokaisen mukana olevan sukeltajan tehtävä. Jos olet jaksanut kantaa sukelluslaitteet veneeseen, jaksat myös nostaa ankkuria. Yhteispelillä se nousee huomattavasti helpommin. Kippari auttaa usein veneen moottorilla nosto-operaatiota, jolloin nostajien on tarkkailtava ankkuriköyden kireyttä ja suuntaa. Mikäli on vähäisinkin vaara, että ankkuriköysi menee lähelle potkuria, on tästä ilmoitettava Kipparille heti kuuluvasti.

Takaisin satamassa

Laituriin kiinnittäytymisen jälkeen aluksessa olevat varusteet puretaan settejä lukuunottamatta muodostamalla yhdessä ihmisketju ja tavarat siirtyvät hetkessä laiturille. Sitten aukeaa portti ja jokainen voi kantaa varusteensa aluksesta autoon.

Paikalta saa poistua vasta, kun alus on kiinnitetty oikein paikalleen, kaikki sukellusvarusteet on purettu aluksesta, veneen kansi on pesty ja laiturin portti on suljettu – aikaisemmin voi lähteä vain kipparin antamalla luvalla. Kun osallistut veneen huoltoon, siivoamalla roskia, pesemällä kannen, kytkemällä vene maasähköön ym. kipparin jakamia töitä, niin kaikki pääsevät aikaisemmin pois.

Muuta

Veneen vessa voi tukkeutua huonon huuhtelun takia. Vessasta löytyy ohjeet pöntön käyttöön ja tyhjentämiseen. Yleisesti ottaen muistettavaa on, että käsipumppua on pumpattava vähintään 20 kertaa, jotta tavara varmasti huuhtoutuu putkista eikä jää sinne aiheuttamaan tukosta. Miehet voivat hoitaa pienen hätänsä helposti laidan yli. Vessapaperi ja muu ylimääräinen tauhka työnnetään pöntön vieressä olevaan roskakoriin. Niitä EI työnnetä pönttöön! Vessan ja ohjaushytin roskakori on hyvä tyhjentää niiden täyttyessä.

Biojätteitä ei kuulu työntää haisemaan veneen roskikseen, vaan ne tulee kuljettaa joko mukanaan pois. Kalja, limsa ym. purnukat tulee jokaisen tuojan huolehtia omalta osaltaa pois veneestä, eikä jättää kipparin siivottavaksi lojumaan pitkin alusta. Jätetään tukialus seuraaville käyttäjille siistiksi ja miellyttäväksi. Ennenkaikkea säästetään sukeltajatovereiden ja venevastaavan hermoja. Yleisesti ottaen; minkä tuot, sen myös viet pois.

 

Hyviä ja turvallisia sukelluksia!